Motosikletlerdeki benzinli motorlar nasıl çalışır? Bu sorunun iki temel açıklaması vardır. Motor çalışma prensibi, yani fiziksel kısım ve bu prensibin uygulanacağı mekanik kısım.

Fiziksel kısım, kapalı ortamdaki bir gaz ısıtıldığında basıncının artmasıdır. Bir gaz ne kadar sıcak olursa, molekülleri o kadar hızlı hareket eder, birbirleriyle ve ortamın yüzeyiyle sürekli çarpışır. Gaz basıncı, kimyasal bir aktivite olan yanma sonucu yüzeye çarpan gaz moleküllerinin etkisiyle oluşur.

Motosiklet Motoru Nasıl Çalışır?
modamotor 50cc motosiklet, motosiklet aksesuarları, bisiklet, motosiklet ekipmanları

Bu gaz basıncı, bir benzinli motorun pistonunu hareket ettirmek etmek için kullanılabilir. Pistonun içindeki havayı genişleterek basınç üretmek için, ortama yakıt karıştırılır ve daha sonra bu karışım tutuşturulur.

Mekanik kısım, motosikletin arka tekerleğini çevirebilecek kadar güç üreten bir makine yapmak için yakıtla ısıtılan gazın ürettiği gücü nasıl kullanacağımızdır.

motosiklet motoru
modamotor 50cc motosiklet, motosiklet aksesuarları, bisiklet, motosiklet ekipmanları

Motorun İçindeki Olaylar

Üst tarafı kapalı bir pistonun içinde yukarı ve aşağı kayabilen bir silindir bulunur. Pistonun içinde dönen bir çubuğu silindirin altında bulunan ve yataklarda dönen şaft üzerindeki bir kranka tutturmak için silindirin alt ucunu hareket ettirir. Bu krank milini döndürürsek, kranka bağlı olan çubuk, pistonu silindir içinde yukarı ve aşağı hareket ettirir.

50cc Motosikletler Kadar Hızlı?

Bu mekanizma bize gaz basıncının silindiri aşağı doğru itebileceği ve pistonu krankla birleştiren, çubuktan geçen hareketin krankı itmesini sağlar ve pistonu sürekli hareket ettirir.

Silindirin kapalı üst kısmında silindir kapağı adı verilen üç temel parça vardır. Bunlardan ikisi valflerdir. Valfler yakıt ve hava karışımının silindire girmesine izin verir. Bir giriş valfi ve genişletilmiş yanma gazının silindirden çıkmasına izin veren bir egzoz valfi vardır.

Motosiklet motorunda Üçüncü önemli parça, kafadaki dişli bir deliğe vidalanan bujidir. Buji, elektrikle kıvılcım oluşturarak silindirde bulunan tıpanın elektrotları ile ateşlemeyi sağlar. Emme ve egzoz valflerinin gerektiğinde açılması ve kapanması için bir valf çalıştırma mekanizması sağlanır. Diğer bir zamanlama mekanizması kıvılcımın buji elektrotları arasında doğru zamanda ateşlenmesini sağlar.

Motosiklet Motoru Nasıl Çalışır?
modamotor 50cc motosiklet, motosiklet aksesuarları, bisiklet, motosiklet ekipmanları

Piston çalışma döngüsüne silindirin tepesine en yakın konumundayken başlar. Krank döner, giriş valfi açılır ve piston üst kısımdan diğer yöne doğru hareket ederek silindirde kısmi bir vakum oluşturur.

Tüm Motosikletlerin Geleceği: Elektrikli Motosikletler

Açık hava giriş vanasından hava ve yakıt karışımı akmaya başlar. Piston hareketi aşağı ulaştığında, emme valfi kapanır. Şimdi piston tekrar geri döner ve yakıt-hava karışımını sıkıştırır. Piston en üst konuma ulaştığında, bujinin elektrotları ile kıvılcım gönderilir. Kıvılcım sıkıştırılmış yakıt ve hava karışımını tutuşturarak yakar ve ısıyı serbest bırakır. Isı yanmış gazların basıncını yaklaşık 7 kat artırır.

Motosiklet Motoru Nasıl Çalışır?
modamotor 50cc motosiklet, motosiklet aksesuarları, bisiklet, motosiklet ekipmanları

Basınç pistonu tekrar aşağı ittiğinde krank miline güçlü bir dönüş sağlar. Krank miline piston tarafından iletilen güç aralıklı olarak verildiğinden motorun düzgün bir şekilde dönmesini sağlamak içino bir volan dişlisi bulunur.

Genişleyen sıcak, yüksek basınçlı gazı ile hareket eden piston alt konumuna yaklaştıkça egzoz valfi açılır ve egzoz gazının silindirden dışarı fırlamasını sağlar. Piston yükselirken yanmış gazları iterek egzoz işlemine yardımcı olur. Egzoz valfi piston en üst konuma geldiğinde kapanır ve döngü tekrar eder.

Motosiklet Motoru Nasıl Çalışır?
modamotor 50cc motosiklet, motosiklet aksesuarları, bisiklet, motosiklet ekipmanları

4 zamanlı motor ne demek?

Bu mekanik olaylar dizisi pistonun dört uca vuruşunu tamamlar. Bu nedenle bu döngüye dört zamanlı döngü” denir. Bu döngüde çalışan motorlara da “dört zamanlı motor” denir.

Dört zamanlı motor döngüsünü tanımlayan bu dört piston vuruşunun isimleri vardır:

  • Giriş
  • Sıkıştırma
  • Güç
  • Egzoz

Krank milinin iki kez dönmesini gerektiren bu döngüde her valf sadece bir kez açıldığı ve kapandığı için valfleri hareket ettiren mekanizma sadece krank mili hızının yarı oranında döndürülür.