88 Vespa Restorasyonu

img_20151002_170844

Tabi ilk iş motorun arızasını bulmak ve çalıştırmak olmalıydı. .Motora genel bir kontrolle eksiklerini gözden geçirdim düşen far camı hariç hiç bir görünen eksiği kırığı vs yoktu. Depo temiz. Pas yok .  88 model PX 200 elestrat modeli. Ancak yağlama özelliği yok benzini  1/40 iki zamanlı yağ ile depoda karıştırıp koyuyorsunuz. Elimdeki yedek aküyü taktım, ateşlemesini kontrol ettim ateşlemede sıkıntı yok .

Hadi bakalım.

Birkaç denemeden sonra yaban arısı vızıldamaya başladı:) motorunda bir sıkıntı gözükmüyor. Viteslere geçmesinde problem yok ama yürümüyor. Sanırım problemi çözmüştüm . Vespaların klasik arızası kampana sıyırma . Elimdeki vespanın kampanasını söküp taktım . işlem tamam ….Ufak bir banyo  ve arıza gideriminden sonraki  durum……Motor 15.800  km de gidişi performansı mükemmel…artık plaka ve ruhsat işlerini çözmem lazım 🙂

Elimdeki eski ruhsatlardan ilk sahibine ulaşmaya çalıştım

Elimde sadece isim ve soyisim var . Tabi o zamanlar TC.  no su olmadığından eldeki isim bilgileriyle bulmak zorundayım. Neyse ki sağolsun sigortacı arkadaşlar bana kayıtlı sigorta geçmişi olan sekiz  isim buluyorlar bunlardan beşi  istanbul’da sıradan aramaya başlıyorum. 3. telefonumda sanırım doğru kişideyim . Beyefendiyle konuşup durumu anlatıyorum satış yaptığını hatırlıyor ama motorun hala kendi üzerinde olduğunu bilmiyor.Atlayıp İstanbula gidiyorum . Muzaffer beyin İstiklal’de dükkanına uğradım, konuştukca şunu öğreniyorum; Muzaffer Bey sağolsun farkına varmadan  bugüne kadar motorun vergilerini hep ödemiş. Noterden bana vekalet verip helalleşiyoruz…..:) fenni muayenesini yaptıktan sonra artık Vespam trafiğe çıkabilir, yollarda legal olarak dolaşabilir.  Havalar güzel şöyle bi 1000 km gezip öyle toplamayı düşünüyorum .

Motoru alalı 3-4 ay oldu gezdik dolaştık Artık Restorasyon başlasın…….

Daha önce hiç bu kadar kapsamlı bir söküm yapmamıştım. İtinalı ve özenli bir şekilde gidersem sıkıntı yaşamayacağımı biliyorum. Hadi hayırlısı deyip sökmeye başlıyorum.   

  • ilk önce motor bölümünden başlayacağım.   
  • Söktüğüm her parçanın detaylı fotoğrafını çekeceğim.   
  • Bu elimde hem bir anı, daha da önemlisi toplarken faydalanacağım bir kaynak olacak.   
  • Voltaj regülatörü tarafındaki kabloları söktüm, yakından baktıkca daha önce hiç ellenmemiş
  • Bobin, kablolar vs her şey sökülüyor……kablolara her ihtimale karşi asetatlı kalemle numara veriyorum … toplama kısmı kaç ay, kaç gün süreceği belli değil yoksa ne nerenindi kesin unuturum……
 *Depoyu söktüm, ama şamandıra sorun çıkarttı.

Öğrendim ki şamandırayı sökmek için Vespaya has bu iş için özel bir aparat mevcut… tabi benim elimde böyle bir aparat yok:). İş başa düştü. Tornam’da 32 lik lokmayı işleyerek  aparatı uzun uğraşlar sonunda yaptım. Aparatın öyle bir ölçüde ve açıda olması lazım ki deponun içindeki samuna uyacak kadar büyük , depo deliğinden girecek kadarda küçük  olması gerekiyor . 32 lik lokmayı mecbur heba ediyorum…..Basit bir işlem için zorlu bir çalışma oldu…. *Motoru indirdim…. Vespa arka bölüm için oldukça pratik bir tasarım yapmış. 2 somun söktüğünüz de motoru aşağı indirebiliyorsunuz. Tabii fren debriyaj tellerini saymıyorum. şimdi temizlik zamanı 2 zamanlı motorların veya Vespalar’ın klasik sorunu bir süre sonra her taraf yağ kaplanıyor…))*Motor temizlendi. hazır sökmüşken Vespacı Davut Abi’den debriyaj balatalarını şiparişini verdim. Bir sorunu yok ama yinede yenilemeliyim.  Nede olsa senelerce yattı.

  *Balatalar geldi . Mantar balataları Davut Abi’nin tavsiyesiyle 1 gün yağda beklettim.

   *Debriyajı söküp takmak oldukça kolay tek dikkat etmemiz gereken sökerken krank mili üzerindeki kamayı içeriye düşürmemek . Düştükten sonra sanırım motoru yarmak gerek buda isteyeceğimiz son şey olur. Motorla ilgili yapılacak başka bir şey kalmadı.  Kaportaya geri dönüyorum.*Herşey numaralanıyor ne olur ne olmaz …..:) kablolara tek tek numara verip soketlerinden ayıracağım . Büyük ihtimal ile başka bir yolu da vardır ancak ben riske girmek istemiyorum. İşi zor yoldan yapıyorum. *Motor, arka amortisör, alternatör,akü, depo ,yan kapak kolları söküldü arka tarafta hemen hemen bir şey kalmadı….:)*Gidona geçiyorum . Gösterge panelini sökmek için alttan dört adet cıvatayı açıp kapağı yarım aralıyoruz . Aradan km teli soketini tırnaklarından çıkartıp (bazı eski modeller vidalı ) km saatinden ayırıyoruz. kapağımız gövdeden ayrılıyor …. *Ön fren telini söküyorum. Üzerindeki toz koruması hiç bozulmamış . İtalyan Abilerim  lastik aksamları çok kaliteli yapmışlar, söktüğüm her parça ilk günkü formunda duruyor

*Gidonunu somununu ancak ay anahtarla sökebiliyoruz…..

*Ön maşa çok zor söküldü . Sağolsun Selim  ve kardeşi yardıma geldi . Ay anahtar ile ön takımı yerinden sökebildik ancak çamurluk ve ön amortisör yerinden çıkmak bilmedi.Ön amortisör…..Sökülmek bilmedi.  Çamurluk, amortisör takozuna vidalanmış. Civata ve somunlar yılların etkisiyle birbirine kaynamış. Somunları dramelle kesmek zorunda kaldık, çok uğraştık çoooook….. Evet sökülebilecek her şeyi söktüm.Kuru şasemiz ortaya çıktı artık .Tüm metal parçaları kumlayıcıya götürebilirim….. Her ihtimale karşı şasi bilgilerinin olduğu bölümü alüminyum bir plakayla kapatıyorum…İtalyan Abilerim şase numaralarını çok nazik yazmışlar, olur ya kumlamadan sonra  şase no suz bir şasemiz olmasın….:)   Bu arada stickeri itinayla söktüm …bakalım kaç ay sonra eski yerine dönecek….. PX in tüm parçalarını arabamın bagajına yükleyip doğru sanayideki kumlamacıya yollanıyorum … *Kumlama işinde dikkat edilmesi gereken bir durum kum kalitesi ve özelliği, yoksa verdiğiniz parçayı  belli ölçüde hafiflemiş şekilde geri alabilirsiniz.  Böyle bir iş yaptıracak arkadaşları  özellilkle uyarmak isterim. Bakalım parçalar kumlamacıdan ne zaman gelecek…Restorasyona kaldığımız yerden devam edeceğiz…

88 Vespa Restorasyonu” yazısında 6 düşünce

  1. AHMET SOYKAR diyor ki:

    MERHABA ,benimde 150 lik bajajım var bende motorumu restore etmek istiyorum . telden sizie ulaşmam mümkünmü?

    • Editör diyor ki:

      Vespaların bilhassa px modellerinin her türlü yedek parçası mevcut. İstanbul Davut beyden temin etmek mümkün..

  2. HAluk sözer diyor ki:

    88 model bir Vespa PX 30 yıl sonra yeniden doğması adına restorasyonda emeği geçen Deniz Bey’e teşekkürler.
    Motorsiklet bir yaşam tarzı, bir tutku fakat klasik motorların ruhu, hikayeleri tarihte yer almaları kadar keyifli başka bir hobi yok bence.
    Çalışmalarınızı heyecan ile bekliyoruz.
    Esenlikler …

Yorumlar kapatılmıştır.