Zor İştir 2.El Motosiklet Almak

2. el motosiklet almak

2.el motosiklet almak!

Birçok motorsever yeni bir motosiklet almak için çeşitli araştırmalar yapar

Yeni motor alırken eğer ürün 2. El ise biraz daha fazla dikkat etmek gerekmektedir. Kilometresi şişirilmiş otomobiller, kasası hasarlı cep telefonları, monitöründe sorun olan ama sorun yokmuş gibi gösterilen bilgisayarlar 2. El piyasasında çok temiz ve kullanışlı birer ürün gibi satışa sunulmaktadır.

Aynı şartlar 2.el motosikletler içinde geçerli olmakla beraber, yapılacak yanlış bir tercih, çıkacak tamir masrafları ve sürüş güvenliği açısından bizi oldukça sıkıntıya sokup, elden çıkarma aşamasında ise karnımızı ağrıtacaktır. Piyasanın bu denli sıkıntılı olması motosiklet kullanıcılarının da, acenta  fiyatlarındaki astronomik artışla birlikte ikinci el ürünlerde paralarını riske atmamak adına  çok daha titiz olmayı gerektirir.

En iyisi tanıdıktan almak mı ???  Belki de bir arkadaş veya dosttan motor almayı tercih edebilirsiniz. Arkadaş grubumuzdan veya tanıdıklarımızdan motor satın almak genelde bir çok eziyetten kurtulmamızı sağlayabilir. Ama tanıdıktan motor almanında handikapları vardır. Bir tanıdıklarımızdaki motor modeli alternatifleri sınırlıdır ve pazarlık şansınız daha az olabilir. İkincisi ise motorumuz hep daha önceki sahibiyle anılır… Aaaa bu bizim Ahmetin motoru değil mi ?gibi sorularla karşılaşmak mümkündür. Bu da sizi motorunuzdan soğutabilir.  Ancak doktor bir abimizin garajında yatan az kullanılmış ,bir motor denk getirirseniz tanından

yenmez. Doktor abiler aynı zamanda titiz ve meraklıdırlar…çoğu zaman yoğun çalıştıkları içinde motorumuz düşük kmli olacaktır. Doktor abilerimizin aynı zamanda kapalı garajları vardır .  motorumuzu adeta doktor abimiz bizim için acentadan almış bize günü geldiğinde teslim etmek için bizim adımıza itinayla saklamıştır….:))            

Uygun fiyata temiz motosiklet bulmak? Günümüzde ikinci ele ulaşmanın en pratik yolu malum  internet ortamı  olacaktır. Bunu gerçekleştirmek için tek yapmanız gereken 2. El sitelerinde ufak çaplı bir araştırma yapmaktır. Eğer motordan anlayan biriyseniz kendi başınıza uygun fiyata  güzel bir motosiklet alabilirsiniz ancak bunun için sabır çok önemlidir. İlk başta alacağınız  motosikletin marka ve modelini  gerekirse birkaç alternatifle birlikte  belirleyip, uygun sitelerde takibe başlayabilirsiniz.  

Yaş ,km ,aksesuar özelliklerini kıyaslayıp kafanızda alacağınız motosikletle  ilgili fiyat ederi  belirlemesi yapmanız gerekmektedir. Ederi uygun ve mantıklı bulduğunuzda iş , motoru bulunduğu yere gidip dünya gözüyle görmeye kalacaktır. Tabi bu sadece ikinci aşamadır. Birinci aşama Telefonda sahibine doğru sorular sorup  gerekli bilgileri almak olacaktır . Motor sizin üzerinize mi  kayıtlı ? kaç km de? kazası var mı? Varsa ne boyutta ? Fenni muayenesi  var mı? Plakası ne? Kaçıncı sahibisiniz? Bakımları ne durumda ? vs.  Diyeceksiniz ki bunların çoğu zaten ilan sitesinde belirtilmiştir. Doğrudur. Ancak insanoğlu yüz yüze konuşurken daha açık olur. Bilgiyi teyit etmenin hiçbir zararı olmaz. Konuşma sizi tatmin ettiyse telefonda motor şasi ve plaka bilgilerini isteyebilirsiniz.  

Plaka ve şasi bilgileri ile hasar kayıt sorgulama

Motor sahibinden aldığınız plaka ve şasi bilgileri ile 5664 e DETAY yazıp ufak bir ücret karşılığında motor hasar kayıt bilgilerini öğrenebiliriz.  Diyelim ki mesajı attık motorumuzun hasar kaydı yok ..:)  geçelim üçüncü  aşamaya;          

Çoğu zaman güzel motorlar şehir dışında olur.

Benim için maalesef hep böyle olmuştur

Uzun bir yoldan ve özel zaman ayrılarak gelineceği için, satıcıdan satış fiyatından ne kadar esneyebileceğini, buna göre hazırlıklı olmak isteyeceğinizi söyleyip motor sahibiyle ön pazarlık girizgahı yapmak sizin için oldukça faydalı olacaktır. Verilen adrese ulaşıp müstakbel motorunuzla buluştunuz . Size önereceğim ilk şey;  motoru aydınlık bir ortama almanız olacaktır . İnsanlarda da olduğu gibi eşyalar ve makinelerde de yıpranmışlık ve yorgunluk iyi bir gözle bakıldığında kendini ele verir. Yeter ki siz nereye ve nasıl bakacağınızı bilin.

Bu arada size tavsiyem aracı görmeye bu işlerden anlayan biriyle gitmeniz. Tabi çoğumuzun hem bu işlerden anlayıp hemde  şehir dışına bize vakit ayırabilecek tanıdıklarımızın  olması düşük bir ihtimaldir. Bu sebeple genelde  iş başa düşecektir. Olsun moralinizi bozmayın.  

Motorumuzun genel fizyonomisi bir bütünlük içerisinde olmalıdır.

Yaş ve model tabi ki önemlidir

Ancak bir eşyanın düzgünlüğünü ve orjinalliğini bakım ve kullanım şekli belirler. Bazı durumlarda  aynı marka  motosikletin daha düşük yıl çıkışlı, yüksek km’li modeli, sahibinin temiz kullanımı sayesinde yüksek modelli ve düşük km’li yorgun bir araça göre çok daha mantıklıdır. Bu sebeble  bazı hallerde araç alacaklar için km ve yıl faktörü birinci seçim sebebi  olmamalıdır.

Önemli olan aracın kondisyonudur

Dediğim gibi aracımızın genel duruşu, bir bütünlük içinde  km si ile orantılı bir şekilde yıpranmış  olmalıdır… Genele göre çok parlak ve yeni duran bir parça veya km sine göre aşırı eskimiş bir sele, oynanmış sarkmış bantlanmış göze çarpan dağınık bir tesisat, motor aksamında veya genelinde sıkılmaktan iz yapmış somun başları.

Orjinal stickerların olmaması, aşırı yıpranmış manetler ,aşırı yıpranmış pegler ,aşırı yıpranmış elcikler, km’si ne göre fazla aşınmış diskler. Değişik bölgelerde tutmayan renk tonları bunların bütünü size aracın durumunu, kondisyonunu  anlatır.Bazı bölgelerde iklim koşullarına göre oksitlenmiş parçalara da rastlamak mümkündür.

Pas yapmış, boyası atmış bölgelerde motorun görünümünü etkiler

Daha çok kros ve enduro modellerde yüzeysel bu gibi sorunlar görülebilir.Bunlar kozmetik sorunlar olup genelde sorun çıkarmazlar. Motorun yağ kaçırıp kaçırmaması kontrol edilmesi gereken başka bir noktadır. Silindir kafası ve diğer kısımlarda yağ kaçağı olması, motorda ilerleyen günlerde farklı sorunlara yol açabilir. Bu yüzden motorda yağ konusuna dikkat edilmeli ve özenle kontrol yapılmalıdır.      

Birde amortisörlerin kontrolü var ki yağ kaçıran amortisörün keçesini değiştirerek ufak bir masrafla bu sorunu halledebilirsiniz ancak amortisörde derin çizikler  varsa keçeyi değiştirmek sorunu çözmez ve unutmamalısınız amortisörler motorunuzun pahalı aksamlarındandır. Saydığım kriterler temiz ve orijinal bir motosikletin  olmazsa olmazlarıdır.

Şahsen benim için aksesuarlar, çantalar, eşantiyonlar, model ve  km ,alacağım motosiklet için 2 plandadır .

Ama tabi ki de her zaman için paramın yettiği  belirtiğim özelliklere uyan en düşük km’li ve yüksek modelli aracı almaya çalışırım. Diyelim ki her şey içimize sindi, sonuçta biz bir motor ustası değiliz bu yüzden muhakkak gittiğiniz bölgede bir tamirciye veya servise motoru son olarak gösterin .

Bu size bir miktar paraya ve zamana mal olacaktır. Ama uzun vadede pek çok sıkıntıdan kurtaracaktır. Eğer ola ki,  motor sahibi motoru göstermeye yanaşmıyor. Ayak diretip yan çiziyor garantisi benim abi diyorsa arkanıza bakmadan oradan uzaklaşın. Vardır bir çapanoğlu.

Pazarlığımızı yaptık, el sıkıştık, müstakbel motorumuzu ustaya gösterdik . Noterin yolunu tuttuk. Bu arada ruhsat bilgilerini motor üzerindeki kayıtlı bilgilerle eşleştiğine emin olun hatta varsa tuvtürk raporuna bakın orada motorumuzun km si  yazmakta eğer km oynanmış ise hafif kusur olarak belirtilmekte. Buda size önemli bir referans olur.          

Motorumuzu aldık hayırlısı olsun . Motorumuzu noterden aldık nikahımızı kıydık . ama napmıyoruz hemen atlayıp üstüne gezilere çıkmıyoruz. Motorumuzu güvendiğimiz tamircimize götürüp son bir genel bir kontrol yapıyoruz . Ben aldığım her 2.el motorun yağı ve yağ filtresini daha önceki sahibi ne derse desin değiştirmişimdir. Motorumuz hayırlı olsun tekerimiz düz bassın. iyi yolculuklar….